Python

De coderclub gebruikt een Python FastTrack document dat relatief snel en interactief de basiskennis van Python introduceert. Als naslag en voor een verdieping maken we gebruik het cursusboek “de programmeerdesleerling” van Pieter Spronck. Dit uitgebreide boek is geschreven in het Nederlands en is bedoeld voor studenten en gratis te gebruiken. Af en toe wordt er in de voorbeelden uitgegaan van een zekere kennis van wiskunde. Daarnaast is het boek te compleet voor de doelgroep om in zijn geheel te behandelen zonder te veel spel-element tijdens de codingmiddagen te verliezen. Onderaan deze pagina staat een tabel met de paragrafen en opdrachten die geschikt zijn voor jonge programmeurs zonder middelbare schoolwiskunde..

Als ontwikkelomgeving wordt Thonny gebruikt. Deze omgeving is door zijn eenvoud goed voor beginners, is in het Nederlands beschikbaar en kan scripts op de PC uitvoeren maar ook downloaden naar een Arduino of RaspberryPi.

Het Fast Track document en de tabletversie van het boek van Peter Spronck zijn geschikt om in een browser te lezen zij aan zij met de Thonny-applicatie.

Download eerst het “download Python voorbeelden script” en dubbelklik die Python-bestand. Thonny zal het script open. Klik daarna op het groene bolletje met de witte driehoekje links boven in Thonny. Dit script zal de bestanden downloaden en unzippen in de directory “C:\pythonVoorbeelden”.

Open één van beide boeken en klik daarna op het “fit to width”-icoontjes

Start nu Thonny of zorg dat Thonny de focus heeft. Druk gelijktijdig op de Windows-toets en pijltje rechts. Thonny plakt nu tegen de rechterkant van het scherm. Links kan je kiezen welke applicatie je er naast wil hebben. Kies hier het boek. Beide applicaties staan nu naast elkaar schemvullend. Mocht dit niet de eerste keer lukken dan kan je het nogmaals proberen maar zorg dat de focus eerst op de Thonny-applicatie wordt gezet. Je kan nu de verticale balk tussen de 2 naar links of rechts bewegen om een optimaal scherm te kiezen.

Wanneer je het boek de programmeursleerling gebruikt, kan je je beperken tot onderstaande paragrafen en opdrachten

Let op: Wanneer je kopieert uit de programmeursleerling, worden de spaties van een inspring niet meegenomen!

HoofdstukParagrafenOpgaven
3 Expressies3-intro, 3.1, 3.2, 3.3, 3.43.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5
4 Variabelen4-intro, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.54.1, 4.4
5 Eenvoudige functies 5-intro, 5.1, 5.2, 5.3 tot 5.3.35.3, 5.5
6 Condities6-intro, 6.1, 6.2, 6.36.2, 6.3
7 Iteraties7-intro, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4
7.1, 7.5, 7,8
8 Functies8-intro, 8.1, 8.2 tot 8.2.7, 8.3, 8.58.2
10 Strings10-intro, 10.1, 10.3, 10.4, 10.5, 10.610.1
11 Tuples11-intro, 11.1, 11.2
12 Lists12-intro, 12.1, 12.2, 12.3, 12.4, 12.5, 12.6, 12.712.2, 12.3, 12.6 (pittig)
13 Dictionaries13-intro, 13.1, 13.2, 13.313.1, 13.2
15 Besturingssysteem15-intro, 15.1, 15,2, 15.3, 15.415.1
16 Tekstbestanden16-intro, 16.1, 16.2, 16.3, 16.416.1
19 Bitsgewijze Operatoren19-intro, 91.1, 19.2, 19.3
20 Object Orientatie20-intro, 20.1, 20.2, 20.3, 20.4
27 Diverse Nuttige Modules27-intro, 27.1, 27.3,
22 Overerving22-intro, 22.1 tot 22.1.3
21 Operator Overloading21-intro, 21.1, 21.2, 21.3, 21.4
23 Iteratoren en Generatoren23-intro, 23.2,
9 Recursie9-intro, 9.1, 9.2 tot 9.2.19.1
25 Reguliere Expressies25-intro, 25.1, 25.2, 25.3, 25.4